tirsdag den 27. januar 2009

Hvem har ansvaret for sikkerheden?


Danske Bank lægger ansvaret fra sig og over på kunderne. DB's krav til kunderne om at formattere og reinstallere styresytemer og alle programmerne på deres computere er for det første helt urimeligt, for det andet er det ikke en løsning på problemerne omkring sikkerheden vedrørende adgangen til netbank. Den private bruger kommer aldrig til at kunne holde sin PC helt fri for virus, spyware, malware m.m. ligegyldigt hvor mange foranstaltninger han/hun sætter i værk på computeren for at holde stadsen ude. Et hvilket som helst anti-virusprogram og en hvilken som helst sikkerhedsopdatering vil altid være på bagkant med de nye trusler der spreder sig uophørligt på nettet. Læg dertil, at langt den største del af de private brugere i dagens Danmark ikke har nogen som helst teknisk indsigt i mekanikken under tastaturet, og derfor aldig vil evne at holde deres PC bare nogenlunde "jomfruelig". Ej heller vil nok så selvopdaterende software kunne garantere en infektionsfri computer. Næh, det må selvfølgelig være bankerne selv der må sørge for at have egen sikkerhed i orden. Så deres netbank-systemer ikke lader sig påvirke af kundernes mere eller mindre virus-inficerede maskiner. Logon-sikringer der forhindrer orme, trojanske heste og alskens andre "baciller" i at sprede sig fra kundernes computere og ind i bankernes pengeboxe.
Smøg ærmerne op Danske Bank og gør noget ved sikkerheden!


PS
Mine indlæg vedrørende udviklingen mht. Danske Banks problemer med deres netbank, kan også læses i Berlingske Business og i Ingeniørens Version2.


Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar