søndag den 27. september 2009

Inklusion eller eksklusion?

To spændende og ganske tankevækkende artikler med et indhold man som lærer ikke kan undgå at reflektere over. Er vi i den danske folkeskole (og i det øvrige samfund) altid opmærksomme på de normer der ofte ligger godt skjult bag vore ellers gode hensigter i forbindelse med vore integrationsbestræbelser? Artiklerne der henvises til er begge fra Kristeligt Dagblad 26. sept. 2009.

kh
Arne Jacobsen


Lærerne i den danske folkeskole bidrager ubevidst og imod deres egentlige intention til en dårligere integration af børn med indvandrer- og flygtningebaggrund.
Det konkluderer antropolog og adjunkt Laura Gilliam fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole i en ny bog "De umulige børn og det ordentlige menneske", som bygger på hendes ph.d.-afhandling om samme emne. Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, kalder Laura Gilliams forskning for "utrolig vigtig viden", som landets skoler og lærere bør tage til efterretning og lære af.

Læs artiklen her:
Skolen skubber indvandrerdrenge ud på et sidespor


Mange indvandrerdrenge dyrker en maskulin balladekultur. Det har dog intet med deres etniske baggrund at gøre, men stammer blandt andet fra deres møde med folkeskolen.
Forestillingen om, at balladekulturen hænger sammen med drengenes etniske baggrund, holder dog ikke. Drengenes opførsel er i stedet et utilsigtet produkt af deres møde med den danske folkeskole.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar