lørdag den 7. maj 2011

Et ode til tilværelsen..!



Kalvehave mark

Af og med Michael Falch

Jeg går på en jord blød af levende minder,
af visne blade og nedfalden frugt
Årtusinders somre og græsplæners dufte,
af flokke af ulve og hjortenes flugt

Jeg går på en jord våd af smeltevandsfloder,
af snedronningers riger i grus
Af viften med haler og skørternes susen,
af mammutters musth og mændenes rus

Jeg går på en jord sort af jægernes ildsteder,
af buer og pile og vikingers skål
Af rustne geværer og hekse på bålet,
af aske og orm og elektriske ål

Her er den jord, du går på
Her er de ord, du står på
Af jord er du kommet,
til jord skal du blive
Ind i mellem glemmer du
hvad du sku' sige
og går og bliver lidt taknemmelig

Jeg går på en jord hård af pilgrimmes fodspor,
af tørrede tårer fra kærester forladt
Af størknede drømme og digternes klatter,
af soldaternes blod fra en nederlagsnat

Jeg går på en jord tung af forfædres knogler,
af gift og sved og modstandskamp
Af solvogne, guldhorn og røde fluesvampe
af tømmermænd, pigtråd og hippiers hamp

Her er den jord ...

Jeg går på en jord let af børnenes sange,
af sommerfuglevingers magi
Af Grovbraldremænd og af Egtvedpiger,
af støv fra pick up'er og sex i det fri

Jeg går på en jord, som jeg selv finder ord for:
En klode af storskrald, en have af guld
Så rammer en spørgende skygge min skulder:
Hvor længe endnu før du selv er muld?

Her er den jord ...


Video: Michael Falch på torvet i Tønder ved Dronning Margrethe & Prins Henriks besøg 27. Juli 2010.

Sangen er udgivet på albummet "Falder Du Nu" (2006). Se mere på falch.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar